Goed om te weten: hoe registreer je een Airbnb-reservering bij de gemeente?

12 Mrt 2019

Vakantieverhuur en Amsterdam zijn niet meer weg te denken van elkaar.  Als Airbnb in het nieuws komt dan wordt er altijd direct een link gelegd met onze hoofdstad. Dat is ook niet geheel wonderbaarlijk aangezien de meeste vakantieverhuur reserveringen in Amsterdam plaatsvinden.

Strict beleid Airbnb gemeente Amsterdam

Daarom hanteert de gemeente sinds 2018 een strikt beleid waarbij de verhuurder zijn reservering moet registreren om te voorkomen dat er meer dan het aantal toegestane overnachtingen (30) zullen plaatsvinden op het adres. Registreren is dus een verplicht onderdeel vanuit de gemeente. Doe je dit niet, dan riskeer je een flinke boete.

Aanmelden vakantieverhuur

Het melden van vakantieverhuur bij de gemeente Amsterdam kan via het registratieformulier. Hier kan je eenvoudig inloggen via digid en kan je de exacte data vermelden. Uiteraard ga je akkoord met de opgelegde regels van de gemeente en geef je onder meer aan dat er niet meer dan vier gasten logeren, dat de buren zijn ingelicht en dat jouw woning geen sociale huurwoning betreft. Veel meer info hoef je niet op te geven. De gegevens van de gasten of de reden van verhuur is verder ook niet relevant.

Wat als de reservering door de gasten wordt geannuleerd?

Als de boeking is geannuleerd door de gasten maar jij wel de reservering al hebt geregistreerd bij de gemeente Amsterdam dan kan je deze annuleren bij de gemeente zolang de oorspronkelijke verhuurdatum nog niet is ingegaan. Let er wel even op dat je refereert naar het case nummer (bevestigingsmail van de registratie van de gemeente).

Als je via 60DAYS jouw woning verhuurt dan sturen wij jou altijd direct de bevestiging van de reserveringen en eventuele annuleringen van de Airbnb-gasten. Lukt registreren niet, of heb je een andere vraag over vakantieverhuur. Wij helpen je graag!

Heb je interesse om je woning te verhuren of heb je een vraag?

Contact ons