Hoe behandel je een negatieve Airbnb-recensie

26 Feb 2016

Heeft jouw vakantiewoning veel reviews? Dan krijg je al snel een streepje voor. Uit onderzoek is gebleken dat de meeste gasten eerst de recensies lezen en daarna pas de omschrijving die de host zelf vermeld. Niet zo gek. Want dat laatste is ook net wat minder objectief. Een vakantiewoning met veel reviews kan uiteraard ook negatieve gevolgen hebben als hier slechte recensies tussen zitten. Maar wat kan je doen als je te lezen krijgt dat de bezoeker zijn verblijf niet kan waarderen?

Reageer snel

Reageer altijd adequaat en zo snel mogelijk op een negatieve review zodat het volledige verhaal is terug te lezen. Op deze wijze kan iedereen ook zien dat je zijn klacht serieus neemt.   Nadat je de reactie hebt geplaatst kan het nuttig zijn om de voormalige bezoeker ook een persoonlijk bericht te sturen. Mogelijk is het een misverstand.

Toon Begrip

De klant is koning. In dit geval de gast. Heeft hij klachten of is hij ergens minder tevreden over? Dan zal er vast een aanleiding voor zijn. Probeer je in zijn situatie te plaatsen. Het is ook niet erg om je excuses aan te bieden als je ergens een steekje hebt laten vallen.

Wees Probleemoplossend

Geef bij concrete klachten aan hoe je dit gaat verhelpen. Was er een probleem in de badkamer met de kraan? Los dit dan zo snel mogelijk op en laat dit vooral weten in de reactie. Misschien heeft de gast er niet veel aan, maar de lezer die interesse heeft in het huren van jouw appartement is hier wel degelijk bij gebaat.

Maatregelen

Ben je van mening dat de beoordeling niet juist of onredelijk is? Check dan de Airbnb review-voorwaarden. Zo kun je dit altijd melden aan de vakantieverhuur-site.  Vergeet niet dat je de gast zelf ook kunt beoordelen. Ga hier echter wel altijd professioneel mee om.

Voorkomen is beter dan genezen

Bespeur je ontevredenheid bij het verblijf van de gast? Trek dan zo snel mogelijk aan de bel en ga de conversatie met hem aan.  Zo kun je bijvoorbeeld vlak na zijn vertrek de gast een uitgebreid bericht sturen om zijn ongenoegen te bespreken. Stel eventueel een oplossing voor zodat zijn negatieve gevoel enigszins afneemt.

Don’t panic

Het krijgen van een negatieve beoordeling is niet leuk maar hoeft zeker geen ramp te zijn. Niemand is perfect. Wel is het belangrijk dat je op deze beoordeling snel, juist en professioneel reageert. Er zijn ook woningen op Airbnb te vinden die talloze lovende reviews hebben, zonder ook maar één slechte review. Dat komt niet erg geloofwaardig over, toch?